söndag 9 december 2012

Att räkna

William är inne i en period då han räknar och sorterar mycket. Han kan flytta samma saker från en påse till en annan, fram och tillbaka hur länge som helst. När han gör det så räknar han varje sak han flyttar. "Sehs, sju, sehs,  sju,  sehs, sju." Ibland kommer det tå å te också. Så klart har han ingen aning om vad orden betyder mer än att man använder dem när man räknar, eller som för hans del, flyttar saker.

Annars då? Vi är förkylda. Jag har varit riktigt kass denna veckan. Så klart har Wille då bjudit på en vecka med dålig sömn. Natten till torsdag så var han vaken mellan 02.30 och 05. För att försäkra sig om att inte jag sov så sjöng han för mig, applåderade och pratade om bussar. "Mamma. Titta bu." Jag försökte tala om för honom att här inne i sovrummet, mitt i natten finns det inga bussar. Han såg dem ändå.

Fordon är heta här hemma. Det är
-min bi (bil)
-en bi (bil)
-en bu (buss, det kan även vara lastbil)
-pibi (polisbil)
-babi (brandbil)
Inte alltid så tydliga ord, men det är alltid samma för samma sak så då förstår vi vad han menar.

Bästa filmen är en 4 minuter lång film med bussar i Göteborg på Youtube. Då är det mycket "titta bu".

Trots förkylning och lite sömn så är vi ute en del. Det är fantastiskt väder 15 cm snö och mellan -5 och -10 ute. Wille tycker det är kul att åka pulka och bob, men att pulsa är så där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar