måndag 10 december 2012

Skype med pappa

När Viktor är på jobbet så brukar vi skypa. William tycker att det är roligt att få se pappa några gånger per dag.

För någon månad sedan så låg jag i sängen och surfade och Wille satt och tittade på film i soffan. Rätt vad det var så hörde jag hur han började prata. Det är inget ovanligt att han tjattrar så jag tänkte inte så mycket på det. Så kom han springandes i hallen samtidigt som han ropade pappa, pappa, pappa. Detta var i en period när han var väldigt pappig och pratade om honom mest hela tiden så inte heller det reagerade jag på. Efter att han hade hittat mig vände han och sprang tillbaka ut till soffan. Samtidigt som han var på väg ut ringde telefonen så jag gick upp för att svara. På väg till telefonen så såg jag att Viktor var på surfplattan. Det var även Viktor som ringde. Han undrade var jag höll hus, för han och Wille hade pratat med varandra ett bra tag. Det var det som Wille kom för att berätta för mig och dum som jag var så fattade jag inte det. Han hade svarat själv när Viktor ringde och det är inte dåligt, det finns tre olika "knappar" att trycka på när det ringer och han valde rätt.

Senaste gången Viktor var hemma så tyckte Wille att de skulle skypa hela tiden. Även sittandes i pappas knä skulle han skypa med pappa.

Nu har Wille börjat ringa upp pappa själv på skypen. Han vet precis vilken ikon han ska trycka på för att det ska komma fram. Det har han i och för sig vetat ett tag, och ringt upp har han gjort många gånger. Tidigare har han dock bara valt någon i vår lista. Nu är det specifikt bara pappa. Dessutom har han börjat lägga på efter en signal. Då säger Wille "pappa ite där" eller "papidär", beroende på hur bråttom han har. Detta är något som jag brukar säga när Viktor inte svarar. Så kul att höra William prata och hur han tar efter det man säger.

Jag är glad för att vi lever i den tid vi lever och har alla våra tekniska hjälpmedel. Det underlättar kontakten för oss oerhört.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar