lördag 29 december 2012

Julafton

Det har varit fullt upp här sedan förra helgen vill jag lova. Nu är årets "värsta" vecka snart till ända. Fast samtidigt som det är den värsta är det även den bästa.

Julafton firade vi i vanlig ordning här. I år så var inte Adolf och Emil med. Sofia åt inte lunch här, men i stället var min moster och morbror från Frankrike här i stället och mina två småkusiner. Så det var fullt hus kan man säga ändå. Vi åt dopp i grytan till lunch. Efter det var det dags för Kalle Anka. Det tyckte William var totalt värdelöst. Han ville se på Disney Junior som han är van vid. Han gick omkring med fjärrkontrollen och sa "titta" i ett allt desperatare tonläge för varje gång. Till slut fick han se på ToyStory 2 på plattan. Frid och fröjd! Fram till att jag dukar fram godis och frukt. Wille älskar clementiner och kan nog äta obegränsat. Som jag berättat i ett tidigare inlägg så kan han skala dem själv, detta ledde till att han åt två på raken och blev vansinnig när jag tog den tredje i från honom. Dessutom ertappade mormor honom insmugen till sitt rum med hela munnen full med knäck.

Mys i soffan, det är slitsamt att inte sova och dessutom inte kunna sova.
Lagom till Kalle var slut kom Sofia och Claes. Det tyckte Wille var kul för då fick han ännu mera uppmärksamhet. 

Rätt vad det var när vi tittade ut genom fönstret så såg vi tomten komma gående över gatan. Mycket riktigt så var han på väg till oss, för rätt vad det var så bankade det på ytterdörren på altansidan. Wille satt i tryggt för var i mosters famn och han blev rädd och började gråta. Det gick dock snabbt över för han upptäckte att tomten hade en massa paket att dela ut. Sitta i knät var det inte tal om, men det var helt ok att ta paket ur tomtens hand utan att någon var med.
Tryggt i mosters famn.

Lite hemsk var han i början.
 



Tomten delade bara ut några paket för det var en hel del måste jag säga.. Wille hjälpte min kusiner med utdelningen men tyckte att det mesta borde gå i hans egen hög eller i morfars.


I Willes hög fanns det en "brio"-järnväg, en snöskyffel, en film, en bok med Nicke Nyfiken, en med Laban och en med Duplo, massa Duplo i form av, en polisbuss, en vetrinärstation, lite zoo och lösa klossar, en ficklampa, en buss, bondgårdsdjur och exotiska djur, ett pussel med barbapappa. Det var säkerligen en hel del till, men jag kommer inte ihåg riktigt..

Jag fick, en tröja från Hunky Dory, biljett till Robbie Williams i sommar (som jag har beställt själv..), ett armband, en limpistol, nagellack och läppstift i glas från KostaBoda, Sandmannen av Lars Keppler, en stektermometer, tillsammans med Viktor fick vi en väderstation. Även här kan jag inte riktigt komma ihåg allt..

När tomten gått och alla paket var öppnade så var det dags för julbord. I år hade jag tagit med tre nya saker, gubbröra, laxtariletter och baconinlindade dadlar med fetaost. De sistnämnda fick gott betyg av alla inblandade. Mat har vi dock kvar i veckor.

Efter maten började folket troppa av. Wille som inte sovit en blund på hela dagen var trött, men så uppe i varv att det var omöjligt att få honom att sova. Det var först när alla hade åkt som han efter mycket skrik somnade i vår säng liggandes mellan oss. 

Det var vår julafton det, den firades med, mamma, pappa, Sofia, Claes, min moster och morbror med kusiner, Annika och Staffan.

Bilder kommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar